Detta läser jag 6 på morgonen :P

Många med ADHD har perceptionssvårigheter. Det gäller framför allt dem som även har motoriska svårigheter. Perceptionssvårigheter betyder att hjärnans förmåga att registrera, organisera och tolka olika slags sinnesintryck är försämrad. Det gör det svårt för barnet att snabbt uppfatta och tolka en situation och förstå vilka intryck som är viktiga och värda att reagera på. Därför blir situationer med många intryck lätt kaotiska.
1. En känsla av att aldrig få någonting gjort
2. Svårt att organisera göromål
3. Kronisk ångest eller svårigheter att komma igång
4. Många projekt på gång samtidigt; problem att fullfölja
5. Tendens att säga vad som faller en in, ofta utan tanke på omständighet eller tidpunkt
6. Ständigt sökande efter nya stimulanser i tillvaron
7. Blir lätt frustrerad, uttråkad
8. Lättdistraherad, svårt att fokusera koncentrationen längre tid, "glider lätt iväg" i tankarna
9. Ofta kreativ, intuitiv, hög intelligens
10. Svårigheter att "gå den formella vägen", följa den etablerade, korrekta proceduren
11. Otålig; låg tolerans mot frustration
12. Impulsiv, verbalt och/eller i handling
13. Tendens att ständigt oroa sig i onödan
14. Känsla av att något negativt kommer att hända, osäkerhet
15. Känslo-svallningar, humöret åker berg-och-dalbana
16. Rastlöshet
17. Tendens att fastna i missbruk
18. Kroniskt dåligt självförtroende
19. Felaktig själv-bild
1. En känsla av att aldrig få någonting gjort, otillfredsställelse, aldrig nå egna satta mål oavsett hur mycket man uppnått.
Vi nämner detta först, eftersom det är det mest förekommande skälet till varför vuxna söker hjälp.
"Jag får ingenting gjort" är det vanligaste man får höra som läkare.
Personen kanske har uppnått mycket, sett ur allmän synvinkel, men känner sig som "vilse i en labyrint",
kan inte utnyttja sina resurser.
2. Svårigheter  att organisera göromål. Ett stort problem för vuxna med ADHD. Utan skolans struktur, utan föräldrar närvarande
som kan organisera, "lägga upp", vardagen åt honom/henne, blir den vuxne lätt snurrig av alla "måste-göra"-grejer i vardagen,
stora som små. Vad som synes vara "småsaker" växer lätt i omfattning och blir till stora hinder.
En liten förseelse, ett missat möte, borttappade nycklar, och kaos är ett faktum.
3. Kronisk  ångest eller svårigheter att komma igång. Vuxna med ADHD associerar så mycket ångest med att påbörja en uppgift,
beroende på en lång historia av misslyckanden, att de lägger av, eller skjuter  upp, vilket naturligtvis leder till ännu mer
ångest inför uppgiften.
4.  Många projekt på gång samtidigt; problem att fullfölja. En naturlig följd av # 3. När man hoppat av en uppgift, hoppar man
in på nästa. I slutet av dagen, veckan, månaden, eller året har en stor mängd  projekt påbörjats, men få blivit slutförda.
5.  Tendens att säga vad som faller en in, ofta utan tanke på omständighet  eller tidpunkt.
Som barnet med ADHD i klassrummet, blir den vuxne oerhört entusiastisk. En  "lysande idé, kommentar" poppar plötsligt upp
och måste sägas innan den försvinner.
6.  Ständigt sökande efter nya stimulanser i tillvaron. Den vuxne är ständigt på jakt efter spänning, någonting i omgivningen
som kan mäta sig med den "virvelvind" han/hon har inom sig.
7. Blir lätt  frustrerad, uttråkad. Hänger ihop med # 6. Tristess håller den  vuxne med ADHD i ett fast grepp, redo att tömma
den vuxne på energi, och jakten på stimulans fortsätter. Detta kan ofta misstolkas som ett  "ointresse för uppgiften"; snarare är
det en svårighet  att bibehålla intresset längre perioder. Även om personen *vill*  vara intresserad, så tar energin snabbt slut.
8. Lättdistraherad, svårt att fokusera koncentrationen längre tid, "glider lätt iväg"  i tankarna under läsning eller i ett samtal,
ofta sammankopplad med en förmåga att ibland "hyper-fokusera", stänga ute allt annat;
själva varumärket för ADHD.
Okoncentrationen, att "glida iväg" i tankarna, sker oftast helt  ofrivilligt. Det sker när personen "inte tittar", så att säga, observerar
sig själv, och i nästa sekund är han/hon  inte "där". Den ofta högt utvecklade förmågan att  kunna hyper-fokusera finns också,
vilket visar att detta syndrom inte betyder "brist på uppmärksamhet", utan "brist på ihållande uppmärksamhet".
9. Ofta kreativ, intuitiv, hög intelligens. Inga symptom, men egenskaper väl  värda att nämna.
Vuxna med ADHD är oftast väldigt kreativa, iallafall tankemässigt. Mitt i den distraherande och oorganiserade vardagen
blixtrar det ibland av briljans. Att fånga, "förstärka", denna briljans är ett av målen i behandlingen.
10. Svårigheter att "gå den formella vägen", följa den etablerade, "korrekta" proceduren. Tvärtom vad man kan tro  beror detta
inte på tråkiga erfarenheter från möten med  auktoriteter. Snarare är det en manifestation av tristess och frustration;
uttråkad av rutiner, "vanliga, normala sätt" att göra  saker, upprymdhet inför nya spännande sätt, samt frustration över  att inte
kunna göra saker på rätt sätt.
11. Otålig; låg tolerans mot frustration. Frustration i alla former påminner  den vuxne med ADHD om alla fel och misstag
som begåtts hittills i livet. "Åh nej, inte nu igen..."  tänker den vuxne. Han/hon blir arg, eller bara drar sig ur.
Intoleransen har med det ständiga sökandet efter spänning att göra, och andra kan uppfatta den vuxne som omogen och omättlig;
blir aldrig nöjd.
12. Impulsiv, verbalt och/eller i handling, exempelvis impuls-köp, alltid nya planer, planer på ny karriär, och liknande.
Detta är ett av de sämsta symptomen, eller, beroende på impulsen,  en av de bättre.
13. Tendens att oroa sig i onödan, ständigt; har en tendens att alltid blicka  mot horisonten efter något att oroa sig för,
samtidigt som han/hon inte "ser" faktiska problem och faror. Oro är vad koncentrationen blir till när han/hon inte är fokuserad på
en uppgift.
14. Känsla av att något negativt kommer att hända, osäkerhet, ibland högrisk-tagande. Detta symptom är både relaterat till
tendensen  att oroa sig i onödan, och tendensen att vara impulsiv.
15. Känslo-svallningar, humöret åker berg-och-dalbana; depression, speciellt vid "skilsmässan" från en person eller ett projekt.
Vuxna med ADHD, oftare än barn, har stora humörsvängningar. Mycket av detta beror på erfarenheter, frustration, och/eller
misslyckanden. Till  viss del beror det på biologin bakom störningen.
16. Rastlöshet. Vanligtvis ser man inte hos en vuxen person den hyperaktivitet man kan se hos ett barn.
Istället märks tydligt en "nervös energi": finger-trummande, byter sittställning ofta, går oroligt fram och tillbaks, lämnar matbordet
eller rummet ofta, kan aldrig riktigt slappna av.
17. Tendens att fastna i missbruk. Beroendet kan vara riktat till alkohol, kokain, eller en aktivitet: spel, "shopping", ätande,
eller att arbeta så mycket som möjligt.
18. Kroniskt dåligt självförtroende. Detta är det direkta och  olyckliga resultatet av att i åratal blivit kallad klantskalle, idiot,
flummig,  misslyckad, lat, konstig, byfåne, knäpp... Åratal av frustration,  misslyckanden, eller att aldrig lyckas med något
överhuvudtaget leder till problem med självförtroendet. Vad som imponerar är hur starka de flesta av dessa personer är, trots
alla motgångar.
19. Felaktig själv-bild. Personer med ADHD har ofta en felaktig bild av sig själva, och hur de påverkar andra i omgivningen.
Detta kan ofta leda till stora missförstånd och djupt sårade känslor.
Många med ADHD har perceptionssvårigheter.
Perceptionssvårigheter betyder att hjärnans förmåga att registrera, organisera och tolka olika slags sinnesintryck är försämrad. Det gör det svårt för personen att snabbt uppfatta och tolka en situation och förstå vilka intryck som är viktiga och värda att reagera på.
Därför blir situationer med många intryck lätt kaotiska.
1.
En känsla av att aldrig få någonting gjort, otillfredsställelse, aldrig nå egna satta mål oavsett hur mycket man uppnått.
Personen kanske har uppnått mycket, sett ur allmän synvinkel, men känner sig som "vilse i en labyrint",
kan inte utnyttja sina resurser.
2.
Svårigheter  att organisera göromål.
Ett stort problem för vuxna med ADHD.
Utan skolans struktur, utan föräldrar närvarande som kan organisera, "lägga upp", vardagen åt honom/henne, blir den vuxne lätt snurrig av alla "måste-göra"-grejer i vardagen,
stora som små. Vad som synes vara "småsaker" växer lätt i omfattning och blir till stora hinder.
En liten förseelse, ett missat möte, borttappade nycklar, och kaos är ett faktum.
3.
Kronisk ångest eller svårigheter att komma igång.
Vuxna med ADHD associerar så mycket ångest med att påbörja en uppgift,
beroende på en lång historia av misslyckanden, att de lägger av, eller skjuter  upp, vilket naturligtvis leder till ännu mer ångest inför uppgiften.
4.
Många projekt på gång samtidigt; problem att fullfölja.
En naturlig följd av # 3. När man hoppat av en uppgift, hoppar man in på nästa.
I slutet av dagen, veckan, månaden, eller året har en stor mängd  projekt påbörjats, men få blivit slutförda.
5.
Tendens att säga vad som faller en in, ofta utan tanke på omständighet  eller tidpunkt.
Som barnet med ADHD i klassrummet, blir den vuxne oerhört entusiastisk. En "lysande idé, kommentar" poppar plötsligt upp och måste sägas innan den försvinner.
6.
Ständigt sökande efter nya stimulanser i tillvaron.
Den vuxne är ständigt på jakt efter spänning, någonting i omgivningen
som kan mäta sig med den "virvelvind" han/hon har inom sig.
7.
Blir lätt  frustrerad, uttråkad.
Hänger ihop med # 6. Tristess håller den  vuxne med ADHD i ett fast grepp, redo att tömma
den vuxne på energi, och jakten på stimulans fortsätter. Detta kan ofta misstolkas som ett  "ointresse för uppgiften"; snarare är
det en svårighet  att bibehålla intresset längre perioder. Även om personen *vill*  vara intresserad, så tar energin snabbt slut.
8.
Lättdistraherad, svårt att fokusera koncentrationen längre tid, "glider lätt iväg"  i tankarna under läsning eller i ett samtal,
ofta sammankopplad med en förmåga att ibland "hyper-fokusera", stänga ute allt annat;
själva varumärket för ADHD.
Okoncentrationen, att "glida iväg" i tankarna, sker oftast helt  ofrivilligt. Det sker när personen "inte tittar", så att säga, observerar
sig själv, och i nästa sekund är han/hon  inte "där". Den ofta högt utvecklade förmågan att  kunna hyper-fokusera finns också,
vilket visar att detta syndrom inte betyder "brist på uppmärksamhet", utan "brist på ihållande uppmärksamhet".
9.
Ofta kreativ, intuitiv, hög intelligens. Inga symptom, men egenskaper väl  värda att nämna.
Vuxna med ADHD är oftast väldigt kreativa, iallafall tankemässigt. Mitt i den distraherande och oorganiserade vardagen
blixtrar det ibland av briljans. Att fånga, "förstärka", denna briljans är ett av målen i behandlingen.
10.
Svårigheter att "gå den formella vägen", följa den etablerade, "korrekta" proceduren. Tvärtom vad man kan tro  beror detta
inte på tråkiga erfarenheter från möten med  auktoriteter. Snarare är det en manifestation av tristess och frustration;
uttråkad av rutiner, "vanliga, normala sätt" att göra  saker, upprymdhet inför nya spännande sätt, samt frustration över  att inte
kunna göra saker på rätt sätt.
11.
Otålig; låg tolerans mot frustration. Frustration i alla former påminner  den vuxne med ADHD om alla fel och misstag
som begåtts hittills i livet. "Åh nej, inte nu igen..."  tänker den vuxne. Han/hon blir arg, eller bara drar sig ur.
Intoleransen har med det ständiga sökandet efter spänning att göra, och andra kan uppfatta den vuxne som omogen och omättlig;
blir aldrig nöjd.
12.
Impulsiv, verbalt och/eller i handling, exempelvis impuls-köp, alltid nya planer, planer på ny karriär, och liknande.
Detta är ett av de sämsta symptomen, eller, beroende på impulsen,  en av de bättre.
13.
Tendens att oroa sig i onödan, ständigt; har en tendens att alltid blicka  mot horisonten efter något att oroa sig för, samtidigt som han/hon inte "ser" faktiska problem och faror. Oro är vad koncentrationen blir till när han/hon inte är fokuserad på en uppgift.
14.
Känsla av att något negativt kommer att hända, osäkerhet, ibland högrisk-tagande. Detta symptom är både relaterat till tendensen  att oroa sig i onödan, och tendensen att vara impulsiv.
15.
Känslo-svallningar, humöret åker berg-och-dalbana;
Vuxna med ADHD, oftare än barn, har stora humörsvängningar. Mycket av detta beror på erfarenheter, frustration, och/eller misslyckanden. Till  viss del beror det på biologin bakom störningen.
16.
Rastlöshet. Vanligtvis ser man inte hos en vuxen person den hyperaktivitet man kan se hos ett barn.
Istället märks tydligt en "nervös energi": finger-trummande, byter sittställning ofta, går oroligt fram och tillbaks, lämnar matbordet eller rummet ofta, kan aldrig riktigt slappna av.
17.
Tendens att fastna i missbruk. Beroendet kan vara riktat till alkohol m.m eller en aktivitet: spel, "shopping", ätande, eller att arbeta så mycket som möjligt.
18.
Kroniskt dåligt självförtroende. Detta är det direkta och  olyckliga resultatet av att i åratal blivit kallad klantskalle, idiot, flummig,  misslyckad, lat, konstig, byfåne, knäpp... Åratal av frustration,  misslyckanden, eller att aldrig lyckas med något
överhuvudtaget leder till problem med självförtroendet. Vad som imponerar är hur starka de flesta av dessa personer är, trots  alla motgångar.
19.
Felaktig själv-bild. Personer med ADHD har ofta en felaktig bild av sig själva, och hur de påverkar andra i omgivningen.
Detta kan ofta leda till stora missförstånd och djupt sårade känslor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0